بهره برداری از ۵۸ پروژه بخش کشاورزی البرز در دهه فجر امسال

بهره برداری از ۵۸ پروژه بخش کشاورزی البرز در دهه فجر امسال

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با تبریک فرارسیدن ایام الله دهه مبارک فجر اعلام کرد: به همین مناسبت بهره برداری از ۵۸ پروژه بخش کشاورزی با اشتغالزایی برای یک هزار و ۱۰ نفر در سراسر استان آغاز شد.

عبدالرضا بازدار در نشست با بیان اینکه این پروژه ها در زیربخش های آب و خاک، امور عشایری، باغبانی، گلخانه، دام و طیور، شیلات و آبزیان، صنایع کشاورزی و آبخیزداری است، افزود: برای اجرای این پروژه ها افزون بر ۹ هزار و ۹۸۰ میلیارد ریال هزینه شده است .

وی در ادامه با اشاره به چالش های فراروی بخش کشاورزی همچون جمعیت رو به افزایش در پهنه ۵۵۰ هزار هکتاری استان البرز، اظهار کرد: این چالش ها فعالیت های بخش کشاورزی را تحت تاثیر خود قرار داده اما به رغم این مشکلات فعالیت های بسیار خوبی به لحاظ تولید، علمی پژوهشی و تحقیقاتی در البرز انجام می شود.

بازدار، البرز را به لحاظ وجود ۹ موسسه تحقیقاتی کشاورزی کشوری و همچنین شرکت های دانش بنیان قطب تولید علم و فناوری در ایران دانست و گفت: در البرز با منابع آبی محدود مواجه هستیم که این وضعیت سبب تعیین اولویت بندی در کشت وکار شده است.

وی افزود: این استان در تولید بیشتر محصولات زراعی از لحاظ کمی و کیفی جزو استان های برتر کشور قرار گرفته که بیانگر استفاده از دانش و فناوری در بخش کشاورزی البرز است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به اینکه در البرز سه دهم درصد اراضی کشاورزی کل کشور وجود دارد ولی بیش از ۲ درصد کل تولیدات این بخش در این استان تولید می شود، اظهار کرد: در یکسال گذشته یک هزار و ۳۷۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان به شبکه های نوین آبیاری میکرو تجهیز شده ضمن اینکه اجرای ۴۲ کیلومتر انتقال آب با لوله و بازسازی ۱۰ کیلومتر قنوات را برای ارتقای بهره وری آب کشاورزی داشته ایم.

وی عملکرد آبیاری در استان را افزون بر ۵۴ درصد عنوان کرد و گفت: این در حالی است که عملکرد آبیاری در سطح کشور ۴۶ درصد است که نشان از بالا بودن عملکرد آبیاری در البرز دارد.

بازدار افزود: برای ارتقای بهره وری و بهینه سازی آب کشاورزی استان البرز، سال گذشته قرارداد لایروبی قنوات، انتقال آب کشاورزی، ایجاد بندهای انحرافی و ساخت استخرهای ذخیره آب به ارزش هفت هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) به مدت سه سال منعقد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز تصریح کرد: پیش بینی می شود با اجرای این پروژه ها عملکرد آبیاری کشاورزی استان به بیش از ۷۰ درصد افزایش یابد ضمن اینکه اقدامات دیگری مانند انتقال کشت محصولات پرآب بر نظیر کشت های علوفه ای ، سبزی و صیفی به فضای گلخانه ای انتقال یابد.

وی گفت: همچنین با استفاده از روش های میکرو عملکرد آبیاری از ۴۰ درصد روش های سطحی به بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد ارتقاء می یابد.

بازدار ، تغییر کشت از بذر به نشاء را یکی دیگر از راهکارهای بهره وری از آب کشاورزی دانست و افزود: بخش زیادی از گلخانه ها به کشت نشاء اختصاص می یابد بطوریکه سال گذشته یک میلیاردو ۴۰۰ میلیون نشاء در البرز تولید شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز ادامه داد: در هر هکتار کار نشاء کاری به جای بذر ۵۰۰ مترمکعب افزایش عملکرد آبیاری در هکتار داریم که این میزان تولید نشاء ۷۰ هزار هکتار زمین زراعی را پوشش می دهد ضمن اینکه به استان های دیگر نیز صادر می کنیم.

بازدار اضافه کرد: در بخش کاهش مصرف آب و سازگاری با کم آبی برنامه های زیادی داریم به طوریکه برنامه صرفه جویی ۱۱۹ میلیون مترمکعب آب طی پنج سال از سال ۹۹ تا ۱۴۰۴ در حال انجام است.

 رییس سازمان جهاد کشاورزی البرز با بیا اینکه ایجاد ۲ هزار هکتار گلخانه ها در برنامه کاری استان قرار دارد، افزود: در اراضی کشاورزی البرز سه هزار و ۳۹۸ هکتار اراضی با قابلیت کشت گلخانه ای شناسایی شده که در ۲ هزار هکتار آن اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۳۳۱ هکتار ایجاد گلخانه در دست اجرا است، تصریح کرد: همچنین بیش از یک هزار هکتار پروانه تاسیس گلخانه صادر شده است.

وی گسترش گلخانه ها را راهی برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی عنوان کرد و گفت: در زمینه تولید نهال باغی و غیرمثمر نیز استان عملکرد بسیار مناسبی دارد که حدود ۶۵ میلیون اصله نهال برای پوشش جنگلی و باغی در استان و خارج از استان در حال تولید است.

وی افزود: همچنین بیش از ۱۲۲ میلیون شاخه و گلدان گل و گیاه زینتی در حال تولید است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت : اکنون بیش از ۹ درصد افزایش تولید گوشت قرمز، ۲۶ درصد در گوشت مرغ، ۲۸ درصد شیر، سه درصد در تخم مرغ و ۶۹ درصد تولید عسل در استان البرز نسبت به سال های گذشته داریم.

بازدار اضافه کرد: یکی از هدفگذاری های استان در تولیدات دامی افزایش خوداتکایی در تولید گوشت مرغ است ؛ اکنون حدود ۱۵ درصد تولید گوشت مرغ داریم که در پایان سال ۱۴۰۳ این عدد به ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت.

وی میزان تولید گوشت گرم مرغ در استان را اکنون حدود ۱۳ هزار تن ذکر کرد و گفت: این عدد با توسعه واحدها ، فعال کردن مرغداری های راکد و غیرفعال افزایش خواهد یافت ؛ در یکسال گذشته ۱۱ واحد غیرفعال مرغ گوشتی و مرغ مادر گوشتی البرز به چرخه تولید برگشت.

بازدار میزان تولید تخم مرغ در استان البرز را ۲ برابر مصرف داخلی عنوان کرد و افزود: ایجاد ۲ واحد هر کدام به ظرفیت ۲ میلیون قطعه مرغ گوشتی در دست اجرا است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز یکی از امتیازات استان در تولید محصولات کشاورزی را وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی برشمرد و اظهار کرد: بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن ظرفیت جذب مواد خام کشاورزی در بخش صنایع تبدیلی داریم .

درباره ی Chakavak

مطلب پیشنهادی

هر مرجعی که به اقتصاد مردم ضربه بزند با آن برخورد قانونی می شود

هر مرجعی که به اقتصاد مردم ضربه بزند با آن برخورد قانونی می شود معاون …